Dlaczego warto zadbać o wellbeing pracowników w czasie pandemii?

Dlaczego warto zadbać o wellbeing pracowników w czasie pandemii

Artykuł pierwotnie ukazał się w magazynie \”Personel i Zarządzanie\”.

Programy wellbeing zyskują coraz większa popularność, szczególnie w dobie pandemii. Rozpowszechnienie pracy zdalnej stanowi wielkie wyzwanie zarówno dla organizmu jak i umysłu człowieka. Ponadto znacznie utrudnione stało się oddzielenie życia prywatnego od zawodowego. Dlaczego wellbeing jest aż tak ważny zarówno w Polsce, jak i na świecie?

Praca zdalna sprzyja podjadaniu. Z badań wynika, że wśród osób dorosłych, jest aż 60% ludzi otyłych lub z nadwagą. To nie wszystko! Aż 3 miliony osób chorych na cukrzycę. Ponad 11 milionów osób zmaga się z nadciśnieniem tętniczym, które jest przedsionkiem do chorób układu krążenia, które mają najwyższy współczynnik zgonów na świecie! 

Wsparcie wellbeing dla banku BNP Paribas

Wellbeing to organizacja z ponad 12 letnim doświadczeniem. Pomagamy ponad 80 firmom w Polsce i posiadamy deklaratywne dane z ponad 200 firm, w których przeprowadziliśmy pokazy. Swoje działania opieramy na 4 filarach zdrowia – odżywianiu, aktywności fizycznej, zdrowiu mentalnym oraz regeneracji.

W minionym roku wystartowaliśmy z największym do tej pory programem wellness w BNP Paribas Bank Polska. Każdego dnia z wyłączeniem weekendów i świąt, są prowadzone różnorodne działania, które wspierają dobrostan i efektywność pracowników. Jest to jedyny taki program w Polsce, dzięki któremu wyprzedzamy inne organizacje branży wellness.

Wellbeing – co osiągnęliśmy?

Po 7 miesiącach współpracy udało nam się osiągnąć poziom ponad 15 tys. zaangażowań ze strony zespołu. W wyniku hybrydowych, regularnych działań szacujemy, że uda nam się dobić do 40 tysięcy. Przed COVID-19 oddziały stacjonarne — zarówno w centrali, jak i w mniejszych lokalizacjach banku na terenie całej Polski, mogły zaprosić do siebie specjalistów na pokazy ćwiczeń, masaże, konsultacje oraz pomiary biometryczne.Po pandemii planujemy współpracę przy projektowaniu tzw. wellbeing roomów w placówkach. Będą to miejsca, gdzie pracownicy mogą odpocząć w trakcie dnia pracy.

BNP Paribas we współpracy z Wellbeing Polska, wprowadza innowacyjne programy angażujące pracowników w dbałość o zdrowie. Jako pierwsza organizacja w Polsce wykorzystuje aplikację służącą do spersonalizowanej współpracy w formie 1 na 1 ze specjalistami z różnych dziedzin. Jest to na razie najskuteczniejsze działanie wellnessowe. Jednocześnie jest 10 razy tańsze od wielu innych dostępnych na rynku benefitów.

Ponadto w cyklach tygodniowych organizujemy Power Meetings — krótkie sesje prostych ćwiczeń mobilizujące do oderwania się od biurka. Regularnie udostępniamy również licencjonowany content stworzony przez ekspertów. W jego skład wchodzą artykuły, infografiki, video i quizy, a także konkursy i wyzwania motywujące uczestników do wprowadzania zdobytej wiedzy w życie.

Dodatkowo uczestnicy mają dostęp do eksperckich webinarów dopasowanych pod konkretne grupy pracowników oraz podcastów, które można odsłuchać np. w drodze do pracy.

W ostatnim czasie wdrożyliśmy nowe rozwiązanie — Health Index. Jest to badanie ponad 200 komponentów związanych ze zdrowiem i stylem życia, opracowane przez dietetyków i socjologów.

Już dziś możesz  za darmo i bez zobowiązań przetestować wybraną usługę.

Wellbeing w firmie z myślą o rodzinie

Tworząc programy dla firm, myślimy nie tylko o pracownikach, ale także ich rodzinach. Podczas Mindful Meetings przekazujemy wiedzę z zakresu psychologii relacji międzyludzkich. Za to na webinarach uczestnicy mogą dowiedzieć się, jak wspierać zdrowie swoich rodzin. 

Uczestnictwo w programie wpływa korzystnie na prywatne relacje pracowników. Dzięki temu, że mniej chorują mogą więcej czasu poświęcić bliskim. Dodatkowo spotkania typu “Mental Coffee Break”, które niedawno wprowadziliśmy promują głębsze rozumienie siebie, uczą wyciszenia i skupienia na tu i teraz.

\"\" 

Jak rozwijamy Wellbeing Polska?

Obecnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, między innymi Think-Tank – Networku dla zawodowców z największych firm w kraju. Umożliwia on dostęp do najnowszych informacji z rynku polskiego i międzynarodowego oraz do danych zebranych przez nas w ramach programów wellbeing.

Stworzyliśmy też o 30% tańszą, 10-krotnie bardziej angażującą i interaktywną wersję webinaru — Health Chat. To najskuteczniejszy rodzaj edukacji oraz zaangażowania menedżerów i zarządu na temat wellbeingu, performance i wsparcia pracowników. Składa się z 3 segmentów – interaktywnego, analitycznego oraz panelu dyskusyjnego.

W najbliższym czasie planujemy wprowadzić na rynek interaktywną matę – Well-Mat. To urządzenie powiązane z autorską aplikacją Health Nation czyli osobistym coachem zdrowia. To rozwiązaniu pozwoli nam skuteczniej obserwować indywidualne zmiany i postępy. Usprawni to profilaktykę chorób związanych z trybem pracy. 

Jako firma chcemy wprowadzić mierzenie systemem 0/1 pkt w każdym z 4 filarów. Do zdrowia podchodzimy jak do inwestycji na całe życie. Pomagamy ucząc regularnych, mikro nawyków. Wprowadzanie zmian małymi etapami zwiększa szansę poprawienia długofalowo dobrostanu pracownika a pośrednio pozwala na zwrot kosztów programu.

Docelowo pragniemy budować zdrowie poprzez programy zdrowia, które klient może wybrać z coachem zdrowia lub sklepie e-commerce.

Pandemia znacząco ograniczyła kontakt z naturą i ilość aktywności fizycznej, natomiast znacząco zwiększyła poziom stresu. Home office sprowadziło nowe wyzwania dnia codziennego, takie jak godzenie życia prywatnego i zawodowego.

Praca zdalna pozwala na dłuższy sen, który usprawnia regenerację. Jest to jedyny z 4 filarów zdrowia, który poprawił się w czasie pandemii. Dodatkowo ludzie zauważyli jak ważne jest dbanie o dobrostan i jak blisko utraty zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego byliśmy.

\”1 dolar zainwestowany w wellbeing przynosi 3 dolary zwrotu. Składa się na to  podstawowe KPI typu niższa rotacja, lepszy brand firmy, niższy koszt pozyskania kandydatów i utrzymanie talentów, zmniejszenie kosztów L4 oraz wzrost wyników firmy\”

Program wellbeing – co ze wsparciem medycznym?

Niestety medycyna konwencjonalna i prywatne firmy medyczne, nie zostały kompletnie przygotowane do pracy zdalnej czy też hybrydowej. Mają fatalny model biznesowy, który nie jest nastawiony na wspieranie ludzi.

Korporacje często korzystają z kart medycznych, które są mało wydajne, a jednocześnie bardzo drogie. Stały się one nieopłacalne zwłaszcza w okresie pandemii. Z uwagi na niski wskaźnik ilości lekarzy na 100 tysięcy mieszkańców ceny usług medycznych znacznie wzrosły. Powoduje to naciski na firmy medyczne, zarówno ze strony beneficjentów, jak i specjalistów. Procesy w firmie są przeprowadzane tak, aby zniechęcić pracowników do korzystania z tego typu karnetów.

Efektywne wykorzystanie jednej usługi w pakiecie medycznym kosztuje pracodawcę około 400 do 600 zł przy 2-3 wejściach do lekarza rocznie.  Karty sportowe, które miały być hitem, osiągają średnią wejść wynoszącą 1,5 w miesiącu na pracownika.

W przypadku programów wellbeing benchmark to 4 zaangażowania na osobę miesięcznie i 50 w cyklu rocznym. Według danych ze Stanów Zjednoczonych właśnie te osoby osiągają najwięcej zmian nawyków i są bardziej produktywne. 

W USA programy są prowadzone w najbardziej innowacyjnych firmach już od kilkudziesięciu lat.  Zwroty tych działań zostały wyliczone i dzięki temu możemy powiedzieć, że 1 dolar zainwestowany w wellbeing przynosi 3 dolary zwrotu. Składa się na to podstawowe KPI typu niższa rotacja, lepszy brand firmy, niższy koszt pozyskania kandydatów i utrzymanie talentów, zmniejszenie kosztów L4 oraz wzrost wyników firmy.

Wellbeing – złe przyzwyczajenia

Największym błędem popełnionym przez korporacje, było przyzwyczajenie zespołu, że zdrowie jesteśmy w stanie poprawić pojedynczymi eventami. To niemożliwe! Zdrowie należy budować systematycznymi, małymi krokami, zgodnie z ustalonymi schematami i KPI.

Osoby między 30 a 55 r.ż. cierpią na brak czasu. Zmęczenie i stres sprawiają, że posiadają oni dużo niezdrowych nawyków, szczególnie związanych z wykorzystaniem technologii. 

Decydenci w firmach to zazwyczaj managerowie. Patrzą oni na zespół przez pryzmat swoich doświadczeń i decydują na podstawie swoich osobistych przekonań i preferencji. Z uwagi na to, że żyją oni na innym poziomie jest to niekoniecznie dobre dla pozostałej części zespołu.

Dodatkowo polskie zarządy to najczęściej osoby w wieku od 45 do 65 lat. Urodziły się one w starym systemie, którego najczęściej się trzymają. Sprawia to, że mają inne podejście do dbania o zespół, zdrowie i miejsce pracy, niż pokolenie millenialsów.

Budżety, które przeznaczają na dobrostan pracownika, są minimalnie. Wynika to z braku zrozumienia potrzeb i  powoduje, że zespoły HR pracują w większości bez wsparcia zarządów i leadershipu, przez co efekt zaangażowania pracowników jest na średnim poziomie. 

\"\"

Program wellbeing – zwrot z inwestycji finansowej

Pandemia znacznie przyspieszyła wprowadzenie technologii w programy wellbeing. Udało nam się sprawnie i skutecznie przestawić na tryb zdalny i hybrydowy. Zwiększyło to znacznie zasięg działań i dostępność, niezależnie od lokalizacji. Zmniejszyło za to koszta przeprowadzanych działań.

Zaangażowanie pracowników ciągle jest nieco niższe niż w przypadku działań stacjonarnych, jednak stale wzrasta.

W dużych organizacjach — powyżej 5 tys. pracowników, prowadziliśmy pełnowartościowe programy wellbeing już od 5 do 10 zł/os. 

W przypadku firm zatrudniających od 1 do 5 tys.  pracowników budżety wynosiły między 7,5, a 15 zł.

Korporacje z zespołem liczącym od 500 do 1 tys. osób inwestowały od 15 do 25 zł, natomiast mniejsze firmy posiadały najczęściej budżet w granicach od 25 do 100 zł.

Przed pandemią koszt zaangażowania wynosił między 6 a 10 złotych. Po pierwszych 9 miesiącach działań online jedno efektywne zaangażowanie kosztuje około 20 zł i systematycznie maleje dzięki rozwojowi technologii oraz świadomości.

Dla porównania średni koszt jednego zaangażowania na karcie sportowej przed pandemią wynosił ok. 50 zł, a na medycznej od 300 do 600 zł. Inwestycja w programy wellbeing to dużo lepiej zainwestowane pieniądze. Warto podkreślić, że oceny wynikające z ankiet badających satysfakcję z tych działań  nie spadały poniżej 9 na 10 punktów.

W tym momencie nie jesteśmy w stanie przedstawić bardziej precyzyjnych danych, ale po ankietach przeprowadzanych w każdej firmie w cyklach miesięcznych około 70% deklaruje poprawę nawyków i stylu życia. Wiadomo, że faktyczny stan jest niższy, jednak są to bardzo dobre i zachęcające prognozy.

\”W USA budżety przeznaczane na działania wellbeing są na poziomie 50 do 100 dolarów miesięcznie. W Europie Zachodniej, kwota ta jest minimalnie niższa i wynosi miesięcznie od 25 do 70 euro na pracownika.\”

Celem zespołu Employer Brandingu, HR, health and safety, BHP oraz zarządów, powinno być planowanie takich działań w strategii firmy by udało się osiągnąć koszt 30-100 zł na pracownika miesięcznie, zależnie od wielkości firmy.

W dużych organizacjach 2 godziny mniej na krótkim l4 daje 2-krotny zwrot z inwestycji programu. W praktyce — firma wydaje pól miliona na wellbeing, a oszczędza już milion na samym L4.

Patrząc na koszty rotacji i pozyskiwania nowych pracowników, koszty employer brandingu, szczególnie wpływ na pokolenie “Z” i millenialsów, to jedna z najtańszych inwestycji na rynku obsługująca tak wiele rzeczy.

\"wykres

Wellbeing w zgodzie z naturą

Wszyscy wiemy, przez pracę siedzącą, tracimy zdrowie — naturą naszego gatunku jest ruch. Człowiek został zaprogramowany tak, by dostosowywać się do warunków, jednak źle radzimy sobie w świecie zdominowanym przez technologię oddziałującą na nasze potrzeby fizyczne i duchowe. Jako ludzie mamy niesamowitą zdolność adaptacji, jednak niemożliwe jest, żeby w ciągu kilkudziesięciu lat zmienić człowieka w maszynę bez uszczerbku fizycznego i psychicznego. Nie mówiąc już o spędzaniu do 10 godzin w pozycji siedzącej i jedzeniu przetworzonych rzeczy.

Przez nadmiar bodźców i brak świeżego powietrza, mamy problemy ze snem i właściwą regeneracją. Wpływa to na pozostałe elementy naszego życia. 

Najcenniejszą rzeczą dla człowieka jest zdrowie, bo pozwala na angażowanie się w relacje, rozwój pasji i dłuższą karierę. Cieszenie się zdrowiem w ostatnich 3 dekadach swojego życia jest bardzo utrudnione, ze względu na traktowanie po macoszemu tematyki wellbeingu. 

Programy wellbeing to jedne z najtańszych benefitów, które są tak dobrze odbierane przez zespoły pracownicze.

Ten artykuł to apel do zarządów firm i działów kadr, aby walczyć o swoich ludzi i troszczyć się o dobrostan zespołu.

Udostępnij