Artykuł premium! – Jak nagradzać współpracowników?

solen-feyissa-TaOGbz_S-Qw-unsplash-930x620

Chcielibyśmy zaprosić Cię do przeczytania fragmentu naszego produktu Health Letter. Tworzymy go, aby wspierać liderów i zespoły w osiąganiu jak największej produktywności przy zachowaniu zdrowia mentalnego i fizycznego. Wierzymy, że aby osiągnąć sukces, trzeba dbać o siebie całościowo.

Dlatego w naszym Health Letter poruszamy również temat tego jak wspierać zdrowie zespołu, które wiąże się ze zwiększoną produktywnością.

12 najbardziej motywujących sposobów nagradzania współpracowników

Cześć!

Z wielką przyjemnością oddajemy Ci ten odcinek naszego Health Letttera. Tym razem przygotowaliśmy dla Ciebie tematy z obszaru skutecznego nagradzania współpracowników z uwzględnieniem najnowszych badań w tej dziedzinie. Mówimy, co działa, a co nie. Możesz również przeczytać o tym, dlaczego warto trenować inteligencję emocjonalną swojego zespołu, a także jak komunikować się asertywnie.

Dodatkowo przygotowaliśmy kilka sposobów na to jak możesz dbać o swój sen i dlaczego odpowiednie wysypianie się członków Twojego zespołu jest takie ważne. Poruszamy również temat zdrowego dostarczania dopaminy, która jest niezbędna do tego, aby działać efektywnie oraz cieszyć się dobrym zdrowiem mentalnym.


W dzisiejszym odcinku:

  • 12 najbardziej motywujących sposobów nagradzania pracowników
  • Inteligencja emocjonalna, a produktywność
  • Asertywność na co dzień — jak komunikować swoje potrzeby w życiu zawodowym i prywatnym
  • 4 techniki na poprawę jakości snu
  • Dopamina — jak dostarczać ją w zdrowy sposób
  • 10 rad dla pozytywnego rodzicielstwa

Zapraszamy!


12 najbardziej motywujących sposobów nagradzania współpracowników

Według badań przeprowadzonych przez Deloitte nawet 55% osób uważa, że system wynagradzania w ich firmie jest niesprawiedliwy, tylko 20% z nich jest nagradzana częściej niż raz do roku, a zaledwie w 9% przypadków nagroda łączy się z najbardziej oczekiwanym — wzrostem wynagrodzenia. W tym wpisie poruszymy temat nagradzania współpracowników. Spojrzymy na niego z punktu widzenia polityki przyznawania nagród. Następnie przejdziemy do praktycznych pomysłów na gratyfikację.

Polityka i system nagradzania

Cele przyznawania nagród

Każde przyznanie nagrody powinno mieć swój początek w jej celowości. Do podstawowych celów graduacji zaliczymy przede wszystkim tytułową motywację współpracowników do dalszej, efektywnej pracy. Niektóre sposoby przyznawania nagród mogą sprzyjać pobudzeniu zdrowej rywalizacji i chęci zaangażowania się członków zespołu w działanie. Obecny rynek pracownika i duże zapotrzebowanie na specjalistów to kolejny powód dla wprowadzenia atrakcyjnego systemu nagradzania.

Za co nagradzać?

Obserwując praktykę, możemy przedstawić w zasadzie zamknięty katalog powodów. Należą do nich wysoka wydajność i jakość pracy, przejawianie inicjatywy, zrealizowanie planu lub projektu, duża frekwencja czy też działanie bez zbyt dużych wpadek. Istotną cechą inteligentnego nagradzania jest docenianie nie tylko wyników, ale przede wszystkim wysiłku, jaki członkowie zespołu włożyli w projekt. W wyjątkowych przypadkach warto nagradzać nawet wtedy, gdy ich działania nie doprowadziły do oczekiwanego sukcesu.

Regulaminowo czy uznaniowo?

Wyróżniamy premie regulaminowe oraz uznaniowe. Te pierwsze polegają na ścisłym ustaleniu kryteriów, po których spełnieniu osobie zatrudnionej przysługiwać będzie roszczenie o przyznanie nagrody na mocy Kodeksu pracy. Ustawodawca premie uznaniowe definiuje jako nagrody przyznawane na mocy uznania pracodawcy za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków.

Jak często nagradzać?

Około 80% firm i organizacji przyjęło zwyczaj przyznawania współpracownikom nagród raz do roku w określonym z góry miesiącu i formie. To bardzo rzadko! Bardziej motywujące okazałoby się zwiększenie liczby okresów ewaluujących pracę np. co pół roku lub co kwartał. Nie gorzej wypadłyby też nagrody niezapowiedziane, przyznawane ad hoc, ze względu na wyróżniające się osiągnięcia członków zespołu np. w zakresie danego projektu lub grupy obowiązków.

Równość!

Podczas nagradzania bardzo ważnym jest pamiętać o wszystkich, bez względu na formę ich zatrudnienia (umowa cywilnoprawna lub umowa o pracę), wymiar czasu pracy czy też jej tryb (zdalny lub stacjonarny). Nie ma jednak nic przeciwko stosowaniu nagród spersonalizowanych, atrakcyjnych ze względu na zainteresowania. Z drugiej strony nagroda nie przyniesie oczekiwanych rezultatów jeśli otrzymają ją wszystkie osoby.

Pracownik miesiąca

Pośród dużych firm i korporacji jednym z bardziej rozpowszechnionych sposobów gratyfikacji jest tytuł pracownika miesiąca albo jego zamiennik w postaci ściany chwały.

Brak skuteczności tych metod nie jest już tajemnicą. Sytuacja, w której cały zespół pracuje na wspólny wynik, jednostkowe wyróżnienia budzą poczucie niesprawiedliwości wśród nienagrodzonych. Rezultatem jest zwiększenie toksycznej rywalizacji w firmie zamiast kooperacji.

Praktyka pokazuje, że pracownik miesiąca przyznawany jest też często pod względem kryteriów ilościowych. Wszystko jest więc jasne – wygra ten, kto poświęci na pracę najwięcej wieczorów.

Jak nagradzać bez kosztowo

Początek działalności czy też niestabilna sytuacja finansowa mogą stanowić przyczynę, albo co gorsza pretekst do powściągliwego nagradzania w organizacji. Na szczęście badania wykazały, że to właśnie pozafinansowe elementy systemu nagradzania nie dość, że przynoszą najlepsze rezultaty, to są przez pracowników najbardziej oczekiwane. Oto przykładowe z nich:

  • publiczne wyrazy uznania, szczere podziękowania, maile z gratulacjami, dedykowane notatki, szczegółowa informacja zwrotna, dyplom
  • wzmianka w newsletterze lub firmowej gazetce o zasługach członka zespołu
  • dodatkowe dni wolne od pracy, dłuższe przerwy na lunch, możliwość wcześniejszego zakończenia pracy po ukończeniu określonych zadań
  • większa swoboda w ustalaniu czasu pracy, możliwość pracy zdalnej przez pewien okres
  • współpracownik tygodnia (ze względu na większą częstotliwość stanowi znacznie lepszą alternatywę dla pracownika miesiąca)
  • wspólne obchodzenie urodzin i pamięć o ważnych wydarzeniach z życia współpracownika

Nagrody finansowe i materialne

Oprócz wyrazów uznania, spontanicznych gestów oraz innych niematerialnych sposobów doceniania, nagrody mające swoją wartość finansową również odgrywają niebagatelną rolę. To najczęściej one zyskają rozgłos na zewnątrz i sprowadzą do Twojej firmy lub zespołu nowych specjalistów i to one utrzymają obecnych. Najbardziej motywujące to:

  • podwyżki wynagrodzeń (najlepiej mniejsze o większej częstotliwości)
  • awansowanie (szczególnie ogłaszane na forum zespołu lub organizacji)
  • udział w atrakcyjnych projektach, możliwość rezygnacji z niektórych projektów lub obowiązków, wymiana zadań
  • kursy i warsztaty doszkalające, konferencje, wyjazdy naukowe, subskrypcje i prenumeraty, książki
  • zestaw benefitów: karty podarunkowe, karnet na siłownię, bilety na lokalne wydarzenia, bony zakupowe, vouchery podróżne
  • drobne podarunki: gadżety firmowe z unikatowymi inskrypcjami, kosz pełen owoców, darmowa kawa lub lunch w ulubionym miejscu

Hit! Peer-to-peer bonus

Od kilku lat na popularności zyskuje nowoczesny, budzący kontrowersje sposób, według którego to członkowie zespołu sami, wzajemnie mogą się nagradzać. Najczęściej przybiera on postać niewielkiej kwoty pieniężnej. Zwolennicy tego rozwiązania podkreślają jego podstawowy walor, jakim jest błyskawiczna oraz bezpośrednia informacja zwrotna o pozytywnych działaniach na niewielką skalę. Sceptycy – nie bez powodu – zwracają uwagę na możliwą prowokację negatywnych zjawisk społecznych, takich jak oczekiwanie wzajemności czy tworzenie się grup wzajemnego nagradzania.

 

Według badań przeprowadzonych przez Deloitte nawet 55% osób uważa, że system wynagradzania w ich firmie jest niesprawiedliwy, tylko 20% z nich jest nagradzana częściej niż raz do roku, a zaledwie w 9% przypadków nagroda łączy się z najbardziej oczekiwanym – wzrostem wynagrodzenia. W tym wpisie poruszymy temat nagradzania współpracowników. Spojrzymy na niego z punktu widzenia polityki przyznawania nagród. Następnie przejdziemy do praktycznych pomysłów na gratyfikację.

Chcesz przeczytać resztę artykułu oraz dołączyć do darmowego trialu HEalth space?

Zostaw nam swoje dane kontaktowe — artykuł prześlemy na maila! 


Zapraszamy do zapisania się do darmowego triala Health Space! Czym jest Health Space? Zapraszamy na naszą stronę!

Udostępnij