Spis treści
ToggleWarianty trybu hybrydowego
Jedną z niewątpliwych zalet pracy hybrydowej, która odróżnia ją od stacjonarnej czy home office jest jej elastyczność i możliwość dopasowania do aktualnych potrzeb firmy.
Wyróżniamy trzy podstawowe warianty możliwe do zastosowania.
- Permanentny podział zespołu – zakłada istnienie dwóch stałych zespołów w firmie o permanentnie określonym modelu pracy zdalnym lub stacjonarnym.
- Wariant rotacyjny – to nic innego jak podział wymieniających się zespołów. Kiedy jeden pracuje stacjonarnie, drugi robi to w trybie home office.
- Pierwszeństwo pracy zdalnej – jest przyjęciem pracy zdalnej jako domyślnej formy. Wizyty w biurze odbywają się według indywidualnych potrzeb.
Procedury komunikacji
Tryb pracy hybrydowej stawia przed zespołem znacznie większe wymagania aniżeli praca w pełni zdalna czy stacjonarna. Podział zespołu na osoby obecne danego dnia w siedzibie firmy oraz te pracujące poza biurem to nie lada wyzwanie komunikacyjne. To właśnie na nią położymy nacisk, przekazując Ci kilka wartościowych zaleceń.
- Spotkania domyślnie zdalne bez względu na frekwencję w biurze, aby pracownicy pracujący z domu nie zostali wykluczeni.
- Zachęcanie do włączenia kamery, tak aby każdy był widoczny dla wszystkich. Zakomunikuj zespołowi, że spotkanie przy włączonych kamerach przebiegać będzie milej i ułatwi współpracę.
- Zasady zabierania głosu. Każdy uczestnik jest domyślnie wyciszony, a osoba prowadząca udziela głosu zgłaszającym się po kolei.
- Raport sporządzany przez prowadzącego po każdym spotkaniu i publikowany na komunikatorze zespołowym.
- Cykliczne spotkania 1:1 leadera z poszczególnymi członkami zespołu w celu pozyskania feedbacku dotyczącego trybu pracy.
- Cyfryzacja zasobów to nieunikniony proces dostosowania biura do hybrydy. Członkowie zespołu powinni mieć dostęp do niezbędnych dokumentów z dowolnego miejsca.
- Dedykowane przestrzenie online przeznaczone do bieżących kontaktów członków zespołu pozbawionych formalnej etykiety.
- Codzienne zwyczaje, takie jak poranne powitania i popołudniowe pożegnania. Przywodzą na myśl pracę w biurze, budując tym samym poczucie kontroli nad czasem.
Konflikty w pracy – jak je rozwiązywać i zapobiegać
Obejmujące grupę ponad 1000 pracowników z 782 firm badania dowodzą, jakoby 94% z nich regularnie doświadczało sytuacji konfliktowych. 3 godziny tygodniowo to czas jaki statystyczny pracownik poświęca na całokształt spraw związanych z konfliktem. Konflikt to zjawisko naturalne będące nieodłącznym elementem życia społecznego. W tym temacie dowiesz się, jak zarządzać konfliktem, aby uniknąć spadku produktywności i morale Twojego zespołu.
Rodzaje i źródła
Początkiem całego procesu rozwiązywania konfliktu wśród współpracowników powinno być jego zdefiniowanie i ustalenie źródła. Spory w zespołach zazwyczaj nie są czarno-białe i mogą mieć wiele przyczyn. Badanie przeprowadzone przez CCP Global wskazuje procentowy wpływ czynników powodujących konflikty.
- starcia personalne są jedną z przyczyn prawie 50% sporów
- w 34% konfliktów źródłem były m.in. stres i związane z nim napięcie
- niewiele mniej, bo aż 33% sytuacji to także efekt przeciążenia obowiązkami
- słabe przywództwo to kolejna przyczyna niespełna 30% z nich
- 26% konfliktów zaogniły nieuczciwość i brak zaufania
Zarządzanie konfliktem
Prawidłowo zarządzany konflikt może prowadzić do pozytywnych skutków. Zgodnie z przytoczonymi we wstępie badaniami, tezę tą potwierdziło aż 67% ankietowanych.
Profilaktyka
Możemy mówić o pozytywnych rezultatach sytuacji konfliktowych, ale nie można zaprzeczyć, że najlepszym konfliktem i tak zawsze będzie jego brak. Przyjrzyjmy się metodom ich zapobiegania w zespołach, biurach i organizacjach.
Organizacja pracy
Zadbaj o równy podział obowiązków między członków zespołu. Zwracaj uwagę na poziom komfortu współpracowników. Buduj przyjazną atmosferę i zachęcaj do pracy zespołowej opartej na akceptacji i poszanowaniu.
Szkolenia dla zespołu
Zaplanuj serię regularnych szkoleń dla swojego zespołu dotyczących radzenia sobie
ze spornymi sytuacjami. Uświadomi to i pozwoli Twoim współpracownikom na samodzielne rozwiązywanie konfliktów już w początkowej fazie ich powstawania.
Informacja zwrotna
Spotkania 1:1 z członkami zespołu potraktuj jako standard. Na bieżąco zbieraj od swoich kolegów feedback. Dzięki zaangażowaniu oraz indywidualnemu podejściu lepiej poznasz zespół i z wyprzedzeniem odpowiesz na jego potrzeby.
Oddaj głos, to dla Nas ważne!
Oceń Nas!