Poczucie winy za szczęście w czasie wojny

olga-subach-BRHVnm1SPWA-unsplash-1024x683

Artykuł o którym wspomnieliśmy, jest tu: https://wellbeingpolska.pl/za-co-nie-wolno-ci-przepraszac-psychologia-winy-i-wstydu/

Tak naprawdę wiele z nas teraz to czuje. Przejmujące poczucie wstydu, że jesteśmy szczęśliwi, że nam się udało, jest nam ciepło, mamy co jeść, a większość naszych problemów nie jest wagi życia i śmierci.

Dlaczego?

Definicja samoopieki.

Wielu ludzi traktuje self-care jako coś… egoistycznego. Egocentrycznego. O problemach z definicją self-care pisaliśmy tutaj, ale poszerzmy nieco sam problem. Kiedy postrzegasz self-care jako coś egoistycznego, to masz wrażenie, że robiąc coś dla siebie – odbierasz innym. Kiedy czujesz szczęście – nie dbasz o uczucia innych.

Co z tym zrobić?

Musisz zrozumieć jedną, bardzo logiczną i zimną zasadę – jeśli nie będziesz w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej, to nie pomożesz nikomu albo mniejszej ilości osób. Być może nawet staniesz się powodem dla którego inni nie będą mogli pomagać innym.

Dbanie o siebie dotyczy dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego i duchowego. I nie ma w tym nic pobłażliwego ani samolubnego.

Sukces jest definiowany jako osiągnięcie

Jeśli masz definicję sukcesu opartą na osiągnięciach, twoja samoocena będzie również dotyczyć przede wszystkim wyniku. I mniej prawdopodobne jest, że poczujesz, że zasługujesz na troskę o siebie.

Jak to się ma do opisywanej przez nas sytuacji?

Robisz w głowie proste równanie: ilu osobom pomogłeś/aś? I na podstawie wyniku decydujesz czy jest to dobre czy nie.

I niestety niemal zawsze odpowiedź brzmi „nie”. Ma się wrażenie, że możesz zrobić więcej. Nie kupować czekolady, bo możesz te 5 zł przeznaczyć na zbiórkę charytatywną. I to podsyca ogień wstydu.

Każdy człowiek ma swoją strefę komfortu. Swoje możliwości. Swoje przeznaczenie.

Pozwól nam powiedzieć Ci jedną rzecz. Od serca, od nas w Wellbeing Polska: wykraczanie poza swoją strefę komfortu to nie to samo co stawianie siebie w sytuacji zagrożenia (fizycznego I mentalnego). Robisz to, co jesteś w stanie zrobić i nie wstydź się tego kim jesteś. Jeśli chcesz i jesteś w stanie pomóc, to cudownie. Ale jeśli nie jesteś, to Twoją pomocą jest życie codziennością.

Twój czas nie należy do Ciebie

Masz wrażenie, że nie wykorzystujesz dobrze czasu. I nie chodzi tu o produktywność. Chodzi o to, że nawet czas, który spędzasz na czytaniu tego możesz wykorzystać inaczej. Dla czyjegoś dobra.

To nieprawda. Twój czas należy tylko do Ciebie. I nie daj sobie wmówić, że jest inaczej. I nikt nie ma prawa mieć do Ciebie pretensji, że wykorzystujesz go według własnych potrzeb.

Jeśli czujesz szczęście, Twoją odruchową reakcją mogła być próba ukrycia lub stłumienia radości. Możesz nawet czuć poczucie winy z powodu martwienia się o coś takiego jak „poczucie winy ze szczęścia”, odrzucając to jako uprzywilejowany „typowy problem ludzi uprzywilejowany”.

„Szczęście nie jest grą o sumie zerowej” — mówi dr June Tangney, profesor psychologii na George Mason University, która bada poczucie winy. „Pomysł, że twoje szczęście odbiera innym, jest fałszywy”

Odrzucenie tego, jak się czujesz — czy to szczęścia, czy poczucia winy — może być szkodliwe, mówi magister Natasha Bailen, absolwentka Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis. Strata na zawsze zmienia spojrzenie na szczęście. Nie ukrywajmy, idziemy w bardzo dobrym kierunku jako społeczeństwo. Mówimy coraz więcej o emocjach, poruszamy trudne tematy. Odkryliśmy zbiorową empatię, zdolność do społecznego jednoczenia się.

„Dzisiaj ja… jutro Ty”.

Kiedy sami jesteśmy szczęśliwsi, jesteśmy bardziej zdolni zwracać się na zewnątrz i myśleć o innych ludziach. Jeśli nigdy nie pozwolimy sobie na dobre samopoczucie, nie będziemy w stanie zamienić naszego obecnego szczęścia w paliwo. Nie kontrolujesz okoliczności w jakich się znajdujesz.

Zastanawiając się jak napisać ten tekst natknęliśmy się na pewne bardzo dobre wyznanie: https://blogs.va.gov/VAntage/2576/on-civilian-guilt/

Jesteśmy pewni, że wstyd za nasze szczęście, błahe problemy nas również dotknie. Już nas dotyka. Bądźmy dobrzy dla siebie, wtedy będziemy mogli być dobrzy dla innych.

Źródła:

https://www.coursecorrectioncoaching.com/guilty-taking-care-of-yourself/

https://www.refinery29.com/en-us/2020/12/10160540/happiness-guilt-meaning

Udostępnij

Jak dbać o zdrowie mentalne swojego zespołu?
Mikołaj Centkowski

Czego możesz się spodziewać?