Wellbeing Polska

Pobierz najnowszy raport “Zdrowie psychiczne pracowników w 2024 roku” Pobierz →

Jak być asertywnym w pracy?

1

Poniższy artykuł stanowi dobry poradnik dla osób, które mają problem z odmawianiem. Szczególnie interesujący może okazać się dla osób z działu HR — artykuł podsuwa rozwiązania, które wspomagają samopoczucie pracowników i pozytywnie wpływają na ich wyniki. Asertywność ma ogromny wpływ na życie prywatne i zawodowe. Pozwala nam skutecznie komunikować się z innymi, co jest kluczowe w budowaniu zdrowych relacji.

Asertywność to cecha pożądana przez większość pracodawców w dzisiejszych czasach. Asertywność w pracy jest szczególnie wymagane na stanowiskach dyrektorskich, które charakteryzują się zarządzaniem grupą pracowników. Zdarza się jednak, że odmawianie jest postrzegane negatywnie. W momencie, gdy odpowiedź na każde zapytanie to ,,nie” , ma to negatywny wpływ na postrzeganie przez innych. Wówczas kreujemy siebie na osoby, na których nie można polegać i z którymi mało kto chciałby współpracować. Należy znaleźć złoty środek. Asertywność może okazać się pomocna w wielu sytuacjach.

Przeszkolenie w tej dziedzinie przynosi wiele korzyści. Poprzez asertywność możemy wyrażać swoje uczucia, potrzeby i opinie w sposób bezkonfliktowy, który pozwala na uszanowanie siebie oraz innych. Asertywność w pracy pomaga także w wyznaczaniu i utrzymywaniu granic osobistych. Możemy powiedzieć twierdząco lub przecząco w zależności od własnych potrzeb, bez poczucia lęku przed odrzuceniem. Gdy wyrażamy swoje poglądy i stawiamy granice, czujemy się bardziej autentycznie i silniejsi emocjonalnie. Dzięki asertywności w pracy możemy także budować zdrowe relacje ze swoimi kolegami w pracy.

Ważne jest wówczas wsparcie managera. W naszej ofercie znajduje się pakiet webinarów, dedykowany managerom, którego celem jest wspieranie pracowników w procesie zmiany nawyków – ,,Wellbeing pracownika – dla managerów”. 

Jaka jest osoba asertywna?

Gdyby spytać przypadkową osobę, kim jest osoba asertywna, zapewne odpowiedź brzmiałaby ,,to osoba, która potrafi odmawiać”. Nie jest to jednak jedyna definicja osoby asertywnej. Osoba asertywna potrafi jasno komunikować swój sprzeciw, ponieważ czuje się swobodnie w momencie, gdy musi się odsłonić przed innymi. Osoba asertywna ma ogromną świadomość swoich mocnych i słabych stron, potrafi otwarcie mówić o swoich sukcesach oraz niepowodzeniach. Przy jednoczesnej znajomości swoich zalet i mankamentów, osoba asertywna cechuje się wysoką samooceną. W towarzystwie swoich znajomych potrafi się wykazać empatią. W sytuacji, w której któryś z kolegów ma gorszy dzień, nie naskakuje na niego, tylko stara się zrozumieć sytuację oraz wesprzeć go, a w obliczu krytyki nie nie bierze jej personalnie. Otrzymując krytykę, osoba asertywna poprawia swoją pracę i  konsekwentnie dąży do wyznaczonych sobie celów.

W swojej pracy asertywna osoba wykazuje się elastycznością — gdy przychodzą zmiany, nie podąża starym schematem, a dopasowuje się do sytuacji, aplikując innowacyjne rozwiązania. Zdarza się, że pod presją czasu i nieuchronnych zmian, ludzie reagują kompulsywnie, a emocje biorą górę. Nie jest to cecha osoby asertywnej. Osoba asertywna wie, że ,, jedyną stałą w życiu jest zmienna” i jest to nieuniknione. Działa to na nią motywująco i sprawia, że intensywnie myśli nad ulepszeniem wyników, które przyczynią się do dobra organizacji.

Jak być asertywnym w pracy?

Asertywność w pracy się opłaca. Bycie asertywnym w pracy chroni nas przed ,,wejściem sobie na głowę”. Natłok obowiązków może doprowadzić do wypalenia zawodowego, czyniąc nas mniej zmotywowanymi oraz produktywnymi. Zazwyczaj łatwiej jest być asertywnym w życiu prywatnym niż zawodowym. W pracy często trudniej jest odmówić szefowi lub klientowi, w obawie o utratę pracy lub dodatkowego źródła dochodu. Jednak bardzo często okazuje się, że odmowa nie pociąga za sobą negatywnych konsekwencji, a wręcz przeciwnie – buduje nasz szacunek i stawia nas w lepszym świetle. Jak  budować swoją asertywność w pracy? – wypróbuj niektóre przykładowe metody  ze szkoleń:

Metoda zdartej płyty
Metoda polega na konsekwentnym powtarzaniu tego samego komunikatu, aż do skutku.

Jeśli odmówiliśmy pracy po godzinach, a szef nadal przez kolejne dni prosi nas o to samo, powtarzamy zawsze ten sam komunikat, jak zacinający się dźwięk, w sposób uprzejmy, ale stanowczy. Na przykład możemy powiedzieć: “Niestety, nie jestem w stanie zostać w pracy dłużej, mam do spełnienia inne obowiązki. Możemy omówić ten temat jutro, po moim przyjściu do pracy.”

Metoda ,,Mistrz Jujitsu”

Nazwa tej techniki nawiązuje oczywiście do wschodnich sztuk walki. Jej istotą jest wykorzystywanie argumentów użytych przez rozmówcę, zamiast sprzeciwiać się im lub ulegać. Przykładowo, gdy kolega z pracy prosi nas o zastępstwo w biurze, przywołując sytuację, w której on sam nam pomógł, możemy odpowiedzieć: “Pamiętam, jak bardzo mi pomogłeś i jestem ci za to wdzięczny. Jednak w tym konkretnym przypadku nie mogę zastąpić cię w biurze, ponieważ mam już wcześniej zaplanowane inne ważne sprawy, których nie mogę przełożyć.”

Metoda ,,Jestem słoniem”

Ta technika jest nie tylko interesująca, ale przede wszystkim skuteczna. W trudnej sytuacji, która wymaga od nas odmówienia, wyobrażamy sobie, że jesteśmy słoniem. Wizualizując siebie jako wielkiego, powolnego słonia, stajemy się bardziej widoczni, pewni siebie i spokojni, jednocześnie emanując łagodnością. Dzięki temu wyobrażeniu zaczynamy mówić wolniej i spokojniej, nasze oddychanie staje się regularne i równomierne. Nie boimy się spojrzeć rozmówcy w oczy, a co najważniejsze, nie działamy pod wpływem emocji, co jest kluczowe w umiejętności asertywności.

Aby stać się osobą asertywną, trzeba pamiętać, że asertywność nie wiąże się z agresją – ani fizyczną, ani psychiczną. Skuteczne może okazać się używanie sformułowań, które świadczą o twojej własnej opinii: Moim zdaniem, myślę, w mojej opinii itp. Jeśli jednak asertywność nie przynosi oczekiwanego rezultatu, należy zacząć myśleć o negocjacji, lub zgody warunkowanej. Przykładem może być: W porządku, wezmę Twoją zmianę, ale oczekuję, że Ty odwdzięczysz się tym samym w przyszłym tygodniu. Gdy metody nie przynoszą rezultatu, warto zasięgnąć rady gdzieś dalej — np. biorąc udział w webinarach.  Aby zapewnić długotrwały efekt, istotna jest ciągła nauka. Gwarantuje to pakiet webinarów ,,Regulacja emocji i kontrola stresu”. Dzięki niemu uczestnicy dowiedzą się jak radzić sobie z różnymi emocjami oraz jakie techniki stosować, aby zmniejszyć nieodłączny stres.

Podsumowanie

Umiejętność bycia asertywnym w pracy można nabyć i stale ją ulepszać poprzez techniki powyżej. Stawia nas to w znacznie lepszym świetle, a także warunkuje poziom naszej samooceny. Może się zdarzyć, że powyższe techniki nie będą owocne, wówczas należy rozważyć szkolenie z asertywności lub spotkanie ze specjalistą, który pomoże nam w byciu asertywnym. Z pomocą przychodzi Osobisty Asystent Zdrowia. Program, który został stworzony dla osób, które chcą budować zdrowe nawyki, lub pozbyć się tych niechcianych.

Umów się na bezpłatny konsulting, aby dowiedzieć się więcej o pomocy specjalistycznej:

Udostępnij