Employer Branding — jak budować atrakcyjny wizerunek pracy?

pexels-fauxels-3183197-1

W dzisiejszych czasach, pieniądze jako jedyna motywacja do pracy to czasami za mało. Potencjalni pracownicy rozglądają się za pracą, która będzie im zapewniała dobre pieniądze, ludzkie godziny pracy, czas na odpoczynek, szanse na rozwój, premie, a także różnorodne profity. Możliwości zatrudnienia szukają w miejscach, które cieszą się dobrą reputacją. Finalnie nikt nie chciałby pracować w miejscu, w którym pracownicy nie są doceniani, a wręcz przeciwnie — wyzyskiwani i poniżani. Jednym słowem — szukają dobrego pracodawcy.

Czym jest Employer Branding?

Historia terminu ,,Employer Branding” sięga lat 90. Wówczas, został opublikowany artykuł, napisany przez Simona Barrowa i Tima Amblera, pt. ,,The Employer Brand”. Porusza on zagadnienie Employer Brandingu. Employer Branding to najprościej budowanie marki lub wizerunku pracodawcy. Ówcześnie, duża ilość pracodawców dba o EB, ponieważ przyciąga to pracowników. Pracodawcy komunikują jasno o pakietach korzyści, które czekają na pracowników po zatrudnieniu się w ich firmie. Przykładem wspomnianych korzyści mogą być: karty sportowe, wydarzenia kulturalne, platformy online, które dbają o zdrowie mentalne, pozwalają na rozwój oraz pobudzają motywację do pracy. Employer Branding może być również podzielony na dwie kategorie: EB wewnętrzny i zewnętrzny.

  • Employer Branding wewnętrzny — polega na utrzymaniu dobrobytu pracowników. Pracodawca skupia się na zatrzymaniu przy sobie lojalnych pracowników, podniesieniu poziomu ich satysfakcji, czy zmniejszeniu rotacji w firmie. Zwraca wówczas szczególną uwagę na potrzeby i oczekiwania pracowników. Przykładem takiego działania mogą być świadczenia socjalne.
  • Employer Branding zewnętrzny — strategia, opierająca się na działaniach poza firmą. Ma na celu przyciągnąć większą ilość potencjalnych pracowników. Firma praktykująca zewnętrzny EB może przykładowo brać udział w targach pracy, dbać o profesjonalny wygląd ofert o pracę, lub aktywnie udziela się w social mediach.

Employer Branding a potrzeby pracowników

Pamiętajmy, że potrzeby pracowników mogą się różnić. Prosty przykład: pracownik z Warszawy może oczekiwać od pracodawcy samochodu służbowego, z uwagi na wielkość miasta. Z kolei dla pracowników z mniejszych miast komunikacja na własną rękę nie musi stanowić problemu. Benefity powinny zostać dopasowane do ich indywidualnych potrzeb, aby były one atrakcyjne.

Jak zbudować skuteczną strategię Employer Brandingową?

Bez odpowiedniego planu, nawet najlepszy pomysł może zostać niezrealizowany. Przy opracowywaniu strategii, część pracodawców popełnia podstawowe błędy. Do takich należą: planowanie strategii przy zbyt małym budżecie, zapominanie o głównym celu strategii, zmiana planu strategii, jeśli szybko nie pojawiają się efekty. Aby strategia okazała się owocna, należy pamiętać o paru kluczowych punktach.

  1. Przeanalizuj obecny stan marki.

Zobacz, na jakim etapie jest twój zewnętrzny i wewnętrzny Employer Branding. W tym celu zbierz grupę fokusową i przeprowadź badania (np. przygotuj ankietę)

  1. Ustaw cel.

Zastanów się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć i w jakim kierunku zmierza twoja organizacja. Pomyśl również o idealnych pracowniku. Kogo chciałbyś zatrudnić w swojej firmie?

  1. Pamiętaj o konkurencji.

Konkurencja nie śpi. Przeanalizuj rynek i pomyśl o działaniach, jakie wprowadza konkurencja, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych pracowników.

  1. Opracuj Employer Value Proposition (EVP). 

Spójrz na swoje silne i słabe strony i stwórz EVP. EVP jest to unikalna wizytówka pracodawcy, jasno komunikująca, co masz do zaoferowania. Opublikuj ją, za pomocą odpowiedniego kanału komunikacji.

  1. Ocena i doskonalenie strategii.

Gdy kampania zacznie przynosić pierwsze efekty, nadejdzie czas na dokonanie oceny i wprowadzenie ewentualnych poprawek. 

Employer Branding w rzeczywistości

Statystyki pokazują, że wskaźnik firm, które położyło nacisk na EB, rośnie z roku na rok. Jak pokazał rok 2020, czasami trzeba przewartościować priorytety, aby biznes dobrze funkcjonował. Warto skupić się na działaniach Employer brandingowych, aby pracownicy zostali z firmą nawet w najgorszych czasach. Rok 2020 pokazał również, że biura stacjonarne przechodzą do historii i możliwa jest praca zdalna z dowolnego miejsca na świecie. Siedziba firmy może znajdować się w Warszawie, a pracownicy mogą wykonywać swoją pracę z domu na Śląsku, mimo iż formalnie zatrudnieni są w stolicy. Konieczność pracy z domu w czasach pandemii przyczyniła się do dzisiejszych wymagań zawodowych. Większość pracowników ceni sobie pracę w domowym zaciszu i będzie rozglądała się za ofertą, która dopuszcza pracę zdalną.

Duża ilość firm zaczęła się również interesować kampaniami Employer Brandingowymi, żeby dowiedzieć się, co można zmienić, aby środowisko pracy stało się przyjaźniejsze dla pracowników. Kampanie oddziałują również na nowych kandydatów — mają oni pogląd na to, co czeka ich w firmie, do której będą aplikować. Jak pokazały badania, działania Employer brandingowe wywierają największy wpływ na komunikację (63%), rekrutację i proces wprowadzania nowych pracowników do firm (53%), rozwój pracowników (43%) i zarządzanie talentami (30%).

Podsumowanie

Dobry pracodawca, to ten, który dba o swoich pracowników i zapewnia im odpowiednie warunki pracy. Skuteczny Employer branding powinien być dopasowany do oczekiwań zespołu, do sytuacji na rynku pracy. Firmy, które nie wdrożyły jeszcze tego typu działań, muszą zacząć od samego początku, czyli przygotowania strategii, która pozwoli na osiąganie zamierzonych celów. 

Działania pozapłacowe pozwalają na skuteczne zatrzymanie przy sobie lojalnych pracowników, a ponadto korzystnie wpływają na ich poziom satysfakcji. Konieczne jest dostarczanie informacji pozwalających szybko zrozumieć, co oferuje organizacja, kto w niej pracuje i jakie przyświecają jej wartości. Głównym celem Employer brandingu powinno być przekonanie, że w organizacji liczą się ludzie i każdy z osobna jest dla organizacji wartościowy.

Udostępnij