Wellbeing – co to znaczy? Co oznacza pojęcie wellbeing w firmie?

Wellbeing – co to znaczy Co oznacza pojęcie wellbeing w firmie

Kiedy Twoi pracownicy są zdrowi i szczęśliwi, to wspaniale dla nich, dla Ciebie i dla Twojej firmy! Niestety, nie zawsze tak jest – wtedy warto wdrożyć programy wellbeing. Firmy, które z nich korzystają, przyczyniają się do poprawy nastroju wśród swoich pracowników, a także tworzą warunki sprzyjające osiąganiu wysokich wyników!

Te proste stwierdzenia przebijają się do świadomości pracodawców, ale często nie na tyle, żeby wdrożyli realne zmiany. W badaniach zaobserwowano, że w kategorii wellbeing istnieją największe rozbieżności między postrzeganiem tej koncepcji jako ważnej, a gotowością do wprowadzenia jej w życie. Liczby prowadzą do bardzo smutnych wniosków – 80% firm na świecie deklaruje, że dobre samopoczucie pracowników jest ważne lub bardzo ważne dla osiągnięcia sukcesu, ale jedynie 12% wyraża pełną gotowość do wdrożenia tego podejścia. 

Dlaczego wellbeing w firmie to konieczność?

Wellbeing to nic innego jak ciągłe i dynamiczne zarządzanie poczuciem dobrostanu pracownika. Fizyczny, mentalny i emocjonalny stan każdej osoby może mieć ogromny wpływ na to jak się czuje, a w efekcie – jak wykonuje swoją pracę. Poziom satysfakcji i samopoczucia ludzi w danej organizacji to rezultat ich codziennych doświadczeń (tzw. employee experience) – im lepsze doświadczenia, tym wyższy poziom wellbeingu!

Oczywistym wydaje się, że najsensowniejszym posunięciem w przypadku dbania o employee experience jest inwestowanie czasu i zasobów w wellbeing pracowników. Niestety, chociaż według 96% respondentów dbanie o dobre samopoczucie pracowników jest obowiązkiem firmy, to aż 79% z nich przyznaje, że wellbeing nie jest częścią modelu ich pracy. Wiele organizacji nie zdaje sobie sprawy z tego, że brak jakichkolwiek działań w tym obszarze przynosi im ogromne straty. Harvard Business Review donosi, że skutki złego stanu zdrowia kosztują firmy amerykańskie 225 miliardów dolarów rocznie! 

Wellness kontra wellbeing, czyli zdarzenie kontra proces

Historycznie, programy wellness były zamkniętymi lub jednorazowymi inicjatywami i posiadały wiele wad. Przede wszystkim, sposób ich organizacji cechował się brakiem zintegrowanego podejścia – pracownicy nie wiedzieli o dostępnych zasobach, a ich zaangażowanie było bardzo niskie. W dodatku, programy wellness trzymały się sztywnych ram i zasad. Uczestnicy mieli dokładnie wyznaczone działania, jakie musieli podjąć, przez co program okazywał się mało elastyczny i niedopasowany do ich indywidualnych potrzeb. W efekcie takie inicjatywy okazywały się nieskuteczne lub były ignorowane.

Obecnie, programy wellbeing oferują holistyczne podejście do zdrowia pracownika i skupiają się na konkretnych, najczęściej wskazywanych problemach pracowników danej organizacji. 

Jak wygląda program wellbeing w praktyce?

Część organizacji zaangażowanych w programy wellbeing zdecydowała się na bardziej systematyczne aktywności, takie jak cotygodniowe masaże biurowe czy kilkuminutowe sesje ćwiczeń przy biurkach, które mają zapewnić minimalną porcję ruchu i zrelaksować ciało. Wiele firm rozpoczęło praktyki online. Nie chodzi jedynie o dobre samopoczucie fizyczne – pracodawcy szukają sposobów, w jaki mogą programować zdrowie psychiczne pracowników poprzez budowanie odporności i zmniejszenie poziomu stresu. Dzięki temu, na rynku pojawiły się takie rozwiązania jak indywidualne konsultacje online z psychologiem, webinary edukacyjne, panele Q&A z ekspertami oraz sesje jogi i treningi mindfulness. 

Kluczem do efektywności takich programów jest długofalowe podejście – nie są one nastawione na sukces jednego miesiąca.

Wellbeing w firmie świadczy o kulturze organizacyjnej

Dobre samopoczucie pracownika jest budowane na wiele różnych sposobów. Najważniejsze czynniki składające się na ten stan to spójna, oparta o wartości kultura organizacyjna oraz menedżerowie rozumiejący kwestie wellbeingowe i posiadający wysokie kompetencje w tym zakresie. To również dobra atmosfera w pracy i pozytywna energia wpływająca na kreatywność i zaangażowanie!

Udostępnij

Bezpłatny webinar poprowadzi
Radek Kruczek

Czego dowiesz się z webinaru?