Strona główna » wiedza » Nowy Rok i efekt “świeżego startu”

Nowy Rok i efekt “świeżego startu”

new year pic

Historia postanowień noworocznych.

Istnieją przesłanki, że to starożytni Babilończycy jako pierwsi podjęli postanowienia noworoczne jakieś 4000 lat temu. Byli też pierwszymi, którzy zorganizowali zarejestrowane uroczystości na cześć nowego roku. Choć dla nich rok zaczynał się nie w styczniu, ale w połowie marca, kiedy zasiewano plony. Podczas ogromnego 12-dniowego święta religijnego znanego jako Akitu Babilończycy koronowali nowego króla lub potwierdzali swoją lojalność wobec panującego. Składali też bogom obietnice spłacenia długów i zwrotu wypożyczonych przedmiotów. Obietnice te można uznać za zwiastuny naszych noworocznych postanowień. Gdyby Babilończycy dotrzymali słowa, ich (pogańscy) bogowie obdarzyliby ich łaską na nadchodzący rok. Jeśli nie, straciliby łaskę bogów.

Podobna praktyka miała miejsce w starożytnym Rzymie, po tym jak reformatorski cesarz Juliusz Cezar majstrował przy kalendarzu i ustalił 1 stycznia jako początek nowego roku około 46 roku p.n.e. Styczeń, nazwany na cześć Janusa, boga o dwóch twarzach, którego duch zamieszkiwał drzwi i łuki, miał szczególne znaczenie dla Rzymian. Wierząc, że Janus symbolicznie spoglądał wstecz w poprzedni rok i w przyszłość, Rzymianie złożyli bóstwu ofiary i złożyli obietnice dobrego postępowania na nadchodzący rok. Dla pierwszych chrześcijan pierwszy dzień nowego roku stał się tradycyjną okazją do zastanowienia się nad przeszłymi błędami i podjęcia decyzji, by robić i być lepszym w przyszłości.

Skoro już wiemy, że tradycja noworocznych postanowień ma około 4tysiące lat, to dlaczego wciąż to robimy?

Dennis Buttimer, M.Ed., CEAP, RYT, moderator w Thomas F. Chapman Family Cancer Wellness w Piemoncie, dzieli się swoimi przemyśleniami. „Myślę, że większość ludzi chce drugiej szansy na poprawę jakości swojego życia” — mówi Buttimer. „Nowy Rok to pusta karta — okazja, aby wszystko naprawić. Kiedy ustalamy postanowienia noworoczne, posługujemy się bardzo ważnym pojęciem zwanym poczuciem własnej skuteczności, co oznacza, że dzięki dążeniu do celu i realizacji go mam poczucie kontroli nad tym, co dzieje się w moim życiu.”

Słowem, marzymy o większej kontroli nad naszym otoczeniem – nad ciałem, sposobem spędzania czasu.

Kiedy masz postanowienie i zaczniesz je realizować, wyzwalasz w mózgu bardzo silny „neuro-hormon” zwany dopaminą. Dopamina pomaga kontrolować ośrodki nagrody i przyjemności w mózgu oraz reguluje reakcje emocjonalne. Chociaż poziomy dopaminy są wysokie, gdy zamierzasz osiągnąć swoje rozwiązanie, w końcu spadają.

Według badań, około 40% amerykanów robi jakieś postanowienia noworoczne. Natomiast około 8% dotrzymuje. Czyli zasadniczo – nie ma to sensu, prawda? W końcu rok jest pełen takich mini-okresów zmian. Czy to „wiosenne porządki”, „forma przed latem”, „letnie szaleństwo” na zmianę z „wakacjami samorozwoju” itd.

Ostatnie badania psychologiczne sugerują jednak, że istnieje wiele dobrych powodów, aby rozpocząć kształtowanie „nowego/nowej siebie” pierwszego dnia nowego roku.

Psychologowie odkryli, że zamiast postrzegać nasze życie jako kontinuum, mamy tendencję do tworzenia narracji podzielonej na oddzielne „rozdziały”, które wyznaczają różne etapy naszego życia. „Ludzie mają tendencję do myślenia o życiu tak, jakby byli postaciami z książki” — mówi Katy Milkman, profesor psychologii w The Wharton School of the University of Pennsylvania i autorka książki How to Change.

Efekt świeżego startu.

Ludzie nie tylko wyznaczają sobie nowe cele na Nowy Rok – jak można się spodziewać – ale także po przerwach świątecznych. W poniedziałki nastąpił nawet niewielki wzrost, ponieważ ludzie próbują resetować się na początku nowego tygodnia i pierwszego dnia każdego miesiąca.

Te rozdziały mogą scharakteryzować najważniejsze wydarzenia życiowe – takie jak przyjazd na studia, ślub czy narodziny pierwszego dziecka.

Czy da się sztucznie wywołać efekt świeżego startu?

Postanowiono zorganizować badania. Aby to zrobić, naukowcy najpierw zaprosili uczestników do zapisania się na e-mailowe przypomnienie o swoich celach – z subtelnymi różnicami w sposobie, w jaki umieścili datę. Czyli np. zamiast „1 lutego” pisano „pierwszy dzień nowego miesiąca”.

Udało się.

Ale, ale! Niektóre postanowienia są prostsze. Prawda? Badacze wyróżnili dwa rodzaje postanowień:

  • celami unikania
  • celami podejścia

Średnio uczestnicy byli o około 25% bardziej skłonni do osiągnięcia swoich celów podejścia niż celów unikania.

TIP.

Jeśli napotkasz poważną przeszkodę, zawsze możesz spróbować poszukać kolejnego kamienia milowego, który może oznaczać nowy początek. Możesz podjąć nowe zobowiązanie, aby zacząć od nowa na początku marca – mały akt przekształcenia, który powinien dać ci impuls do ponownego rozpoczęcia efektu.

Dlaczego warto podejmować postanowienia noworoczne Ale nie wszystko stracone. Nawet jeśli nie dotrzymujesz postanowień, to i tak warto je podjąć. Dlatego?

  1. Uczciwość w kwestii swojej aktualnej kondycji i dystansu do preferowanej sytuacji jest kluczem do poprawy. A bycie świadomym tego, jak chcesz się rozwijać i rozwijać, pomoże ci osiągnąć wyniki. Ta intencjonalność przyczyni się również do twojego szczęścia i spełnienia. Kiedy idziesz naprzód z jasnym kierunkiem, wnosisz pozytywny wkład w swoje zdrowie emocjonalne i psychiczne.
  2. Podejmowanie postanowień noworocznych jest z natury optymistyczne i pełne nadziei. Oczekujesz, że dla ciebie, dla twojego doświadczenia zawodowego lub dla twojej społeczności, sytuacja może się polepszyć. To pozytywne spojrzenie na przyszłość z kolei motywuje do działania.
  3. Większość postanowień noworocznych ma pewien wpływ na inne. Nawet jeśli dotyczą indywidualnego samodoskonalenia, wpływają na rodziny, przyjaciół, kolegów i społeczności. Twoje postanowienie, aby być zdrowym, sprawi, że będziesz dłużej dla rodziny i przyjaciół. Twoje postanowienie, by przestać odwlekać, przyczyni się do pozytywnej dynamiki w Twoim otoczeniu.
  4. Kiedy dążysz do bycia lepszym, robienia lepszych lub pełniejszego wkładu, masz tendencję do inspirowania również innych.

Źródła:

https://www.history.com/news/the-history-of-new-years-resolutions

https://www.piedmont.org/living-better/why-do-people-make-new-years-resolutions

https://www.bbc.com/worklife/article/20220103-powerful-effective-new-years-resolutions

https://www.forbes.com/sites/tracybrower/2021/12/31/4-reasons-to-make-new-years-resolutions-even-if-you-dont-keep-them/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *