Wszyscy mają problemy — mniejsze lub większe. Ale mało kto przyznaje się w pracy, że się z nimi zmaga. Dla większości ludzi jest to nie do pomyślenia i na pytanie „co tam?” odpowiada „okej”. Mówi się o zasadzie niemieszania życia prywatnego z zawodowym. Toczą się dyskusje czy warto przyjaźnić się z współpracownikami. Zastanawiamy się gdzie jest granica budowania dobrej atmosfery w pracy i mieszania się w czyjeś prywatne sprawy.
Wrażliwość była zazwyczaj jest postrzegana jako słabość w miejscu pracy. Myśl o byciu narażonym na ujawnienie – wad, niedoskonałości – jest dla większości ludzi całkowicie przerażająca.
Ale powoli zaczyna się to zmieniać. Jak się okazuje, bycie bezbronnym, szczerym i wrażliwym w pracy nie jest obciążeniem — to atut.
Po prostu mówili, że to konieczne. Mówili o chęci powiedzenia „kocham cię” najpierw… chęci zrobienia czegoś, gdzie nie ma gwarancji…
Brené Brown
W pracy może to przekładać się na wiele różnych sposobów. Może to być poinformowanie zespołu, kiedy czujesz się przytłoczony projektem i potrzebujesz przerwy. Może to być przyznanie swoim pracownikom, że nie masz rozwiązania palącego problemu. Może to być przepraszanie, gdy popełnisz błąd.
Bycie wrażliwym to umiejętność pokazania ludziom, że nie jesteś doskonały, popełniasz błędy i nie znasz wszystkich odpowiedzi. Innymi słowy, pokazuje ludziom, że jesteś człowiekiem.
Myśl o byciu narażonym na ujawnienie swoich wad w pracy wystarcza, aby większość ludzi nie reagowała entuzjazmem. Tak więc w akcie samozachowawczym wielu próbuje chronić się przed niepewnością, ryzykiem i ekspozycją emocjonalną, ubierając się w „zbroję miejsca pracy”. Jak to wygląda? Popadasz w perfekcjonizm i nie pozwalasz sobie – ani nikomu z Twojego zespołu – popełniać błędów.
Jednak jeśli chcesz wprowadzać innowacje i przesuwać granice tego, co jest możliwe w Twojej branży, potrzebujesz kultury, która pozwoli ludziom wiedzieć, że porażka jest w porządku.
Jeśli chcesz, aby Twój zespół osiągnął najwyższy potencjał, potrzebuje przestrzeni i pozwolenia na dzielenie się pomysłami i próbowanie nowych rzeczy. Jeśli chcesz zatrzymać swoich najlepszych ludzi, muszą czuć się słyszani, doceniani i widziani – a nic z tego nie istnieje bez pierwszego kroku – pokazania, że jest się szczerym.
Jak to wprowadzić w miejscu pracy?
- Przyznaj się do tego, czego nie wiesz — i poproś o pomoc, gdy jej potrzebujesz.
- Zaakceptuj niedoskonałość.
- Rozwijaj świadomość.
- Znajdź kogoś, komu ufasz i próbuj.
- Nie unikaj trudnych rozmów.
- Bądź autentyczny.
Wrażliwość w miejscu pracy może być niewygodna. Ale efekty zmienią charakter twojej pracy. Poczujesz zmianę nie tylko w atmosferze, ale i w wynikach. To właśnie wtedy, gdy jesteśmy poza strefą komfortu, tworzymy pracę, z która będzie dla innych coś znaczyć. Często rzeczy, które staramy się najtrudniej ukryć, to rzeczy, które najbardziej łączą nas z innymi. Czy jest to strach, ból czy smutek. Kiedy jesteśmy przygotowani do dzielenia się tymi rzeczami, może to mieć znaczący wpływ na innych ludzi.
Odrętwiamy wrażliwość – kiedy czekamy na telefon. […]Nie możesz selektywnie odrętwiać [niektóre emocje]. Kiedy więc otępiamy [wstyd i ból], otępiamy radość, otępiamy wdzięczność, otępiamy szczęście. A potem jesteśmy nieszczęśliwi i szukamy celu i sensu.
Brené Brown
Wszystkie nasze mózgi są połączone z negatywnym nastawieniem. Oznacza to, że jesteśmy bardziej wrażliwi na informacje, które są dla nas nieprzyjemne. Psychologowie uważają, że nasze umysły ewoluowały w ten sposób, aby uczynić nas uważnymi na potencjalnie szkodliwe sytuacje. Jednak należy być świadomym, że bycie szczerym nie prowadzi tylko do ujawnienia swoich wad. Prowadzi także do uświadomienia sobie ich i zaakceptowania. Nie zabolą nas rzeczy, które już wiemy i akceptujemy, tylko te których się wstydzimy i je ukrywamy.
Większość z nas odczuwa jakiś dyskomfort emocjonalny. Niezależnie od tego, czy doświadczamy strachu, wstydu czy wrażliwości, często po prostu mówimy, że „czujemy się kiepsko”. Ale dopiero rozpoznanie co jest powodem naszego dyskomfortu pozwala poczucie się dobrze z samym sobą. To jest źródło szczerości i dowód odwagi.
Źródła:
https://www.ted.com/talks/brene_brown_listening_to_shame/transcript
https://www.ted.com/talks/brene_brown_the_power_of_vulnerability/transcript#t-872489
https://medium.com/taking-note/why-its-time-to-take-off-your-workplace-armor-18f2309ce6f2