Prawda stojąca za biurkami

Prawda stojąca za biurkami

Stojące biurka to wściekłość. Biurka te pozwalają na „pracę przy biurku” stojąc, a nie siedząc na krześle. Mogą być zbudowane na zamówienie lub samodzielnie przekształcone, podnosząc komputer. Ich sprzedaż wciąż rośnie, a w wielu przypadkach przewyższyła sprzedaż tych tradycyjnych.

  • stojące biurka jako nowe rozwiązanie na rynku pracy
  • badanie naukowców z Journal of Physical Activity and Healthy
  • zalety stojącego biurka
  • skutki uboczne i wątpliwości

Potrzeba więcej wysiłku – i dodatkowych kalorii – aby pozostać w pozycji pionowej. Naukowcy z Journal of Physical Activity and Health wykazali, że podczas siedzenia badani spalili 80 kcal/h-  mniej więcej tyle samo co w trakcie pisania lub oglądania telewizji. W pozycji stojącej liczba spalonych kalorii była tylko nieznacznie większa – około 88 kcal/h. Chodzenie spalało 210 kcal/h. Używanie stojącego biurka przez trzy godziny spala dodatkowe 24 kcal (mniej więcej tyle samo kalorii co w marchewce), a spacer przez zaledwie 0,5h podczas przerwy na lunch może spalić dodatkowe 100 kcal każdego dnia.

Zwolennicy stojących biurek wykazują, że po posiłku poziom cukru we krwi powraca do normy szybciej w dni, w których osoba spędza więcej czasu stojąc. Stanie zamiast siedzenia może zmniejszyć ryzyko bólu barku i pleców. Długie godziny siedzenia wiążą się z wyższym ryzykiem wystąpienia otyłości, cukrzycy, choroby układu krążenia, raka oraz przedwczesnej śmierci.

Używanie stojącego biurka może przynieść „skutki uboczne”. Jeśli nagle zmienisz siedzenie przez cały dzień na stanie, istnieje ryzyko wystąpienia bólu pleców, nóg lub stóp. Lepiej zacząć od 30- 60 min dziennie i stopniowo je zwiększać. Ustawienie timera, który przypomni Ci, kiedy stać lub siedzieć może zakłócić koncentrację, zmniejszyć wydajność lub kreatywność. Niektóre zadania – szczególnie te wymagające umiejętności motorycznych – są wykonywane dokładniej w pozycji siedzącej. Stojące biurko może nie być dobrą odpowiedzią dla każdego, kto dużo siedzi.

Zanim jednak nazwiemy to rozwiązanie jako lepsze lub zdrowsze, powinniśmy powstrzymać się od osądu, dopóki nie skorzystamy z większego doświadczenia oraz dobrze zaprojektowanych badań.

 

Źródło:

https://www.health.harvard.edu/blog/the-truth-behind-standing-desks-2016092310264

Udostępnij