Nawyki warte zmiany

habits and wellbeing Nawyki warte zmiany

Życie zaczyna się co rano

JOEL OSTEEN

Warto zadać sobie pytanie czy jesteśmy zadowoleni ze wszystkich dziedzin swojego życia.

Pewnie są sfery, w których nie pozostało Ci nic innego niż zaakceptować to czego nie jesteś w stanie zmienić. Może to być aspekt duchowy, związki z ludźmi, wymarzona sylwetka, nauka nowego języka obcego czy awans w pracy. Jest to całkowicie normalne. Każdy z nas urodził się ciągłą potrzebą rozwoju i samodoskonalenia. Przy nadmiarze obowiązków i 24-godzinnej dobie często brakuje nam czasu, by zadbać o siebie. Nie tylko w znaczeniu fizycznym, ale również psychicznym i duchowym.

Fenomen Poranka?

Prawdopodobnie sama nazwa już nie brzmi zachęcająco. Możliwe, że nie uważasz się za rannego ptaszka, a z łóżka podnosisz się dopiero po przespaniu kilku drzemek. Dla wszystkich, którzy się z tym utożsamiają i chcą zmienić coś w swoim życiu, na ratunek przychodzi książka pod tytułem \”Fenomen Poranka\”.

Jej autorem jest Hal Elrod. Amerykański pisarz, mówca i coach rozwoju osobistego oraz biznesowego, który w swoim życiu przeszedł wiele. Depresja, długi, bankrutująca firma czy poważny wypadek samochodowy, po którym zwycięsko wrócił do normalnego życia. Na nowo rozpoczął pracę i zaczął odnosić sukcesy, ale po pewnym czasie uznał, że może osiągnąć więcej. To był moment, w którym zrodziła się idea Miracle Morning (Fenomen Poranka).

Hal Elrod w swojej książce uświadamia nam, że to jak zaczynamy dzień ma wpływ na cały jego przebieg. Idea Miracle Morning sprowadza się do 6 praktyk nazywanych S.A.V.E.R.S., które powinieneś zrobić zaraz po przebudzeniu. Hal w swojej książce namawia do podjęcia się 30-dniowego wyzwania MM. Codziennie rano wstań godzinę wcześniej przed planowaną pobudką i poświęć czas na każdy krok.

Można zadać sobie pytanie, dlaczego akurat rano? 72 % osób praktykujących Miracle Morning nie uważa się za rannego ptaszka. Pierwszym powodem jest to, że taki poranek daję nam ogrom energii. To jak zagospodarujemy pierwszą godzinę po przebudzeniu ma wpływa na przebieg całego naszego dnia. Prawdopodobnie będzie to jedyny moment, w którym nikt nie będzie zakłócał twojego czasu.

Najczęstszą odpowiedzią na pytanie, dlaczego wstajemy rano jest „bo musimy”. Większość z nas codziennie budzi dźwięk alarmu, a my niechętnie podnosimy się z łóżka lub wciskamy przycisk drzemki. Warto uświadomić sobie, że jest to forma prokrastynacji. Możemy łatwo skrócić cały proces wstawania z łóżka podnosząc się tuż po pierwszym budziku. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci wprowadzić to w życie.

Przed zaśnięciem wyznacz sobie cel

Niewiele osób wie, że nasza ostatnia myśl poprzedniego dnia, będzie naszą pierwszą po przebudzeniu. Mogą to być afirmację lub myśl o pozytywnych wydarzeniach, które czekają cię kolejnego dnia.

Budzik postaw daleko od łóżka

Ta praktyka zmusza Cię do wstania z łóżka i wyłączenia alarmu. Energia, którą dostaniesz dzięki ruchowi pomoże twojemu ciału się obudzić.

Szklanka wody

Dzień wcześniej przed snem przygotuj szklankę wody i postaw obok łózka, aby wypić całość od razu po przebudzeniu. Dzięki temu bardzo szybko nawodnisz swoje ciało i mózg.

Umyj zęby

Opłukanie twarzy zimną wodą i miętowy posmak w ustach bardzo usprawni twój proces wstawania.

Strój do ćwiczeń

Ostatnim krokiem jest przebranie się w strój, aby trochę się spocić przed porannym prysznicem.

Skoro już wiemy, jak ułatwić sobie poranne wstawanie wróćmy do 6 etapów Miracle Morning. Oto zestawienie sześciu najbardziej efektywnych praktyk rozwoju osobistego:

S jak Silence (cisza, 5 minut) – jest to czas poświęcony na modlitwę i medytację. Te 5 minut pozwoli ci zapomnieć o wszystkich bodźcach, które nieustannie nas otaczają. Dzięki temu będziesz mógł skupić się tylko na swoich przemyśleniach i wyznaczonych przez siebie celach. Na początku może to być problematyczne. W naszej głowie jest ciągła gonitwa myśli, planowanie obowiązków danego dnia i rzeczy, o których trzeba pamiętać. Z czasem coraz łatwiej będzie ci się skupić na konkretnych przemyśleniach.

Jeśli obecnie twoje poranki są chaotyczne i zabiegane, a z łóżka wstajesz w ostatniej możliwej chwili, to moment świadomej ciszy jest szansą na zmianę. Hal proponuje kilka praktyk, które możesz zastosować w ramach tych 5 minut: medytacja, modlitwa, rozmyślania, głęboki oddech oraz wdzięczność. Pamiętaj, że ten poranek jest dla ciebie. Dopasuj go w taki sposób, aby wypełnić swoje obecne potrzeby.

A jak Affirmations (afirmacje, 5 minut) – afirmacje, to praktyka, która ma ogromną moc, a niestety przez wielu jest niedoceniana. Polega na wypowiadaniu (najlepiej głośno) tego kim chce się być, co chce się osiągnąć oraz w jaki sposób tego dokonać. Mogą one brzmieć na przykład: „przebiegnę dzisiaj 5 kilometrów!”, „zasługuję na sukces”, „dokończę dzisiaj projekt do pracy!”. Jeśli twoim celem jest zrzucenie nadmiaru kilogramów, to zamiast „nie chcę być gruby/a” mów „jestem szczupły/a”. Takie formułowanie daje większe efekty, ponieważ skupiasz się tym jaki chcesz być.

Przy regularnym powtarzaniu afirmacji twój umysł je zaakceptuje, a ty dzięki temu będziesz myśleć i postępować w inny sposób. Po osiągnięciu dotychczasowych celów, możesz rozszerzyć afirmację lub postanowić sobie kolejne. Dla ułatwienia zapisuj je na kartce.

Na początku ta technika może wydawać ci się nieco zabawna. Przyjęło się mówić, że tylko szaleńcy mówią do siebie. Może przekona Cię fakt, że takie osoby jak Muhammad Ali, Will Smith czy Oprah uważają, że praktykowanie afirmacji pomogło im w osiągnięciu sukcesu.

Jeśli nie masz pomysłu na afirmację z pomocą przychodzi aplikacja na telefon Mantra – daily affirmations. Samodzielnie możesz ustawić liczbę afirmacji, którą otrzymasz. Dla jeszcze lepszego dostępu, aplikacja stworzyła możliwość wyświetlania cytatów na tapecie. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i nie będziesz musiał pamiętać, aby je przeczytać.

E jak Exercise (ćwiczenia, 20 minut) – poranne ćwiczenia powinny być nasza codzienną praktyką. Każdy z nas ma świadomość jak ważne są one dla zachowania zdrowego ciała. Forma ruchu jest całkowicie dowolna. Może to być bieganie, joga, pilates lub 20-minutowy trening na YouTube. Znajdź formę aktywności, która najbardziej Ci odpowiada lub dowolnie je zmieniaj i praktykuj codziennie. Jeśli dotychczas nie zadbałeś o regularny ruch, to bardzo szybko zobaczysz efekty.

R jak Reading (czytanie, 20 minut) – jeśli należysz do większości, to nigdy nie przeczytałeś większości książek na swojej półce, a może wiele z nich zacząłeś, ale nigdy nie skończyłeś. Dzięki MM możesz to zmienić poświęcając 20 minut dziennie na wybraną przez siebie lekturę. Teoretycznie to niewiele. Można by się zastanowić, czy korzyści będą zadowalające. Jeśli spojrzymy na to w kontekście miesiąca łącznie poświęcimy na czytanie 600 minut, czyli 10 godzin. Gwarantuję ci, że to wystarczająco, aby przeczytać około 2 lektury. Czy dwadzieścia cztery książki rocznie już brzmią lepiej?

Kolejnym dylematem może być dobór lektury. Jedynym ograniczeniem jest temat rozwoju osobistego, ale nie martw się, bo takich książek jest tysiące. Niezależnie od tego czy chcesz poprawić swoje relacje z dziećmi partnerem, założyć biznes czy zacząć odnosić lepsze wyniki w swojej pracy, znajdziesz mnóstwo wspaniałych książek napisanych przez specjalistów. Możesz również pójść o krok dalej i wybierać książki w innym języku. Dzięki temu upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu.

S jak Scribing (pisanie, 5 minut) – najlepszą formą tej praktyki jest prowadzenie dziennika. Będzie to miejsce do zapisywania twoich myśli olśnienia, problemów, przemyśleń czy celów. Zapisywanie zmusza cię do dokładnego przemyślenia i sformułowania myśli. Dużo łatwiej będzie ci zrozumieć problemy i znaleźć dla nich rozwiązanie. Czytając swoje stare notatki dostrzeżesz jak ogromny postęp zrobiłeś przez ten czas. Dodatkowo będziesz mógł przypomnieć sobie wszystkie te rzeczy, których się nauczyłeś, a zdążyłeś już zapomnieć.

Dla pomocy w regularnym notowaniu wybierz dziennik w formie kalendarza. To zdecydowanie ułatwi ci zobaczenie postępu na przestrzeni czasu oraz pozwoli z łatwością wrócić do notatek z konkretnego okresu. Jeśli nie przepadasz za prowadzeniem dziennika w formie papierowej, wybierz ten elektroniczny. Tu z pomocą przychodzi aplikacja 5 Minute Journal, która będzie przypominać ci o codziennych zapisywaniu myśli. Na początku będziesz miał miejsce na opisanie wdzięczności, którą czujesz, opisania swojego dnia i przemyśleń, a także wymienić rzecz z przeszłości, którą chciałbyś zmienić.

Miracle Morning dla zabieganych

Jeśli już wiesz, że wstawanie godzinę wcześniej nie jest dla Ciebie, to oczywiście jest na to rozwiązanie. Alternatywą tradycyjnego Fenomenu Poranka jest jego 6-minutowa wersja. Na każdy z sześciu kół ratunkowych S.A.V.E.R.S. będziesz miał dokładnie minutę. Czy to wystarczy? Możesz być pewny, że nawet w tak krótkim czasie możesz się rozwijać i zadbać o siebie.

Korzyści płynące z praktykowania Miracle Morning:

  • Codziennie rano będzie towarzyszyć ci energia i determinacja do rozwoju
  • Zmniejszysz swój poziom stresu
  • Będziesz bardziej efektywny
  • Poprawisz swoją wydolność fizyczną
  • Usprawnisz swoje umiejętności zwiększania majątku
  • Polepszą się Twoje relacje z innymi

Udostępnij