Wellbeing Polska

Pobierz najnowszy raport “Ścieżka do dobrostanu z perspektywy pracownika” Pobierz →

Jak powiadomienia regulują nam życie

maxim-ilyahov-0aRycsfH57A-unsplash1-1024x683

Powiadomienia regulują nam życie.

Czy to ekspres, który pika, jak woda się zagotuje, czy to telefon, że nie wolno Ci zapomnieć o lekach, a nawet komputer, że spotkanie właśnie się zaczyna. Dzięki temu nie musisz o wielu rzeczach pamiętać i jest większa szansa, że unikniesz information overload. 

Wielu osobom powiadomienia ułatwiają lub nawet umożliwiają codzienne życie. Budują dzięki temu w sobie nawyki, bez których ciężko by im było żyć. Pomagają w walce z depresją.

Jednak jak okazuje się, nie zawsze nam to pomaga

Co mówią dane:

  • W 2001 roku trzech badaczy z Microsoftu opublikowało badanie, według którego wiadomości błyskawiczne zmniejszają wydajność zadań, a nawet mogą doprowadzić użytkownika do zapomnienia o pierwotnym celu. Negatywne efekty były jeszcze silniejsze przy intensywnych lub kreatywnych zadaniach.
  • Naukowcy odkryli silną korelację między nadmiarem informacji a zwiększonym poziomem stresu.
  • Za każdym razem, gdy widzimy powiadomienie z naszych serwisów społecznościowych, czy to z Facebooka, Instagrama czy Twittera, nasz mózg uwalnia trochę dopaminy.
  • Ciągła aktywacja naszych receptorów dopaminy może zmniejszyć naszą wrażliwość na dopaminę. Odkryto korelację między uzależnionymi od Internetu (czytaj: wszyscy), a obniżonymi receptorami dopaminy. Zmniejszona wrażliwość na dopaminę może ostatecznie uczynić codzienne zadania nudniejszymi i zmniejszyć naszą motywację. Zbyt niska wrażliwość na dopaminę może prowadzić do depresji i wielu problemów psychicznych.

Jak wspomnieliśmy, średnio otrzymujemy 118.7 powiadomień dziennie.

Co się dzieje jak odbierzemy to powiadomienie i co dane mówią o odbieraniu powiadomień w czasie pracy?
  • Pracownicy tracą średnio prawie 20-25 minut by powrócić do pełnego skupienia, po otworzeniu powiadomienia.
    Największe opóźnienia mają miejsce, gdy pracownik był w połowie zadania, np. prezentacji. Być może będzie musiał wrócić i ponownie przeczytać to, co pierwotnie napisał, aby przypomnieć sobie, co musi napisać dalej.
  • 27% pracowników po otrzymaniu powiadomienia, nie wracało do pierwotnego zadania przez ponad dwie godziny. Zamiast tego zajęli się innym.
    Pojedyncze powiadomienie może spowodować: odbieganie myślami od wykonywanego zadania, zastanawianie się na inne tematy, może też zaburzyć dotychczasowe skupienie na zadaniu oraz mieć wpływ na “rozpiętość uwagi”. Dlatego po przekierowaniu uwagi na powiadomienie zapominamy o kontekście, w którym pracowaliśmy.
  • Pracownicy stwierdzili, że byli w stanie szybciej odzyskać kontekst tego, nad czym pracowali, korzystając z funkcji cofania Microsoft Office i Excel. Dzięki temu byli w stanie przypomnieć sobie, jakie działania podjęli tuż przed zareagowaniem na powiadomienie.

Uzależnienie od Internetu.

Możliwe, że przymus odebrania powiadomienia jest związany z uzależnieniem od Internetu.

Innym powodem może być konflikt między dwoma rolami społecznymi: rodzinną i w pracy. Sugeruje to problem z zachowaniem work-life balance.

Skala problemu – bardzo ważne liczby.

  • Szacuje się, że w 2022 roku 330 milionów ludzi będzie cierpieć z powodu uzależnienia od Internetu.
  • 420 milionów osób jest uzależnionych od Internetu.
  • 6,3% całej populacji jest uzależnionych od swojego smartfonu

Rozwiązanie?

Zgodnie z teorią COR ​​nadużycie nadzoru i zakaz użytkowania Internetu lub telefonu wcale nie rozwiąże problemu.

Uzależnienie od Internetu, telefonu, social mediów i w efekcie, również od powiadomień to poważne uzależnienia, których absolutnie nie wolno bagatelizować. Represje, nadzory i agresja spowoduje zwiększenie stresu, co doprowadzi do zaostrzenia się problemu.


Co zyskujesz dzięki wyłączonym powiadomieniom:

  • Wyniki eksperymentu wykazują, że następuje ponad 2 wzrost produktywności
  • Wykazuje się średnio 40% lepszą produktywność
  • Jesteśmy bardziej skupieni na zadaniu, nie oczekujemy powiadomień, co pozwala na większą mobilność. Natomiast dane mówią, że kiedy pracownicy są w ciągłym ruchu, są do pięciu razy bardziej produktywni.

Multitasking?

To, co nazywamy wielozadaniowością, to w rzeczywistości przełączanie zadań. To nieprawda, że ​​możemy zwracać uwagę na dwie rzeczy jednocześnie. Przełączanie się pomiędzy zadaniami jest wyczerpujące.

Dlaczego?

Zużywa to utlenioną glukozę w mózgu, wyczerpując te same rezerwy energii, które są potrzebne do skupienia się na wykonaniu zadania

Wielozadaniowość zwiększa produkcję kortyzolu, hormonu stresu

Więc co możemy zrobić?

Na pewno do tej kwestii trzeba podejść bardzo delikatnie i bez uprzedzeń. Jako pracodawca lub przełożony na pewno widzisz efekty uzależnień od internetu lub rozproszenia powiadomieniami. Jednak problem na pewno jest poważny, ponieważ jest to uzależnienie i tak też należy je traktować.


Źródła:

https://raysnotion.medium.com/how-just-one-notification-can-ruin-your-productivity-eb7f72fc9efa

https://hbr.org/2019/03/stop-letting-push-notifications-ruin-your-productivity?fbclid=IwAR1UOEHPtOfG3y4g4giGJ1LznkNpXaL0ev3UC9gFaN1D07l-8OCGBH0bO94

https://www.cnbc.com/2019/04/04/mba-professor-stop-letting-push-notifications-on-your-phone-ruin-your-productivity.html?fbclid=IwAR1iBqnmkrFatUlkQ65zPst1MGHUVbXGHlDGfSH-jMOBIddHfDTRujfE0wg

https://www.businessinsider.com/you-lose-up-to-25-minutes-every-time-you-respond-to-an-email-2014-12?IR=T&fbclid=IwAR1Oi7M5R1dXAHIT1hAFYHrhbS_3tEKll4CpOGd8lPmIYWT7PELUjjgM8Vo

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4538113/
https://www.koreascience.or.kr/article/JAKO201915658236066.page
https://influencermarketinghub.com/social-media-addiction-stats/

Udostępnij